Ubuntu mindenhol

Október 31-én indult az Ubuntu Developer Summit, vagyis az Ubuntu fejlesztők találkozója az Egyesült Államokban, Floridában. Az egy hetes eseményre minden kiadási ciklus elején kerül sor. A fejlesztők itt határozzák meg a következő Ubuntu kiadás céljait, és ezeken a megbeszéléseken dőlnek el azok a technikai részletek, amelyeken az elkövetkező fél évben a fejlesztők dolgozni fognak. A Developer Summit egyik legjobban várt része az első nap reggelén tartott nyitóelőadás, ahol Mark Shuttleworth, az Ubuntu alapítója beszél a tervekről. Ezúttal sem kellett csalódniuk azoknak, akik valami izgalmasra számítottak: Mark bejelentette, hogy két éven belül az Ubuntu a klasszikus számítógépek mellett az Ubuntu okostelefonokon, táblagépeken és televíziókon is elérhető lesz.


A bejelentés valószínűleg nem lepte meg azokat, akik egész nap követték az Ubuntuval kapcsolatos híreket, hiszen néhány órával az esemény előtt jelent meg Steven J. Vaughan-Nichols, a ZDNet Linux and Open Source rovat szerzőjének interjúja, ahol Mark Shuttleworth már beszélt az ezzel kapcsolatos tervekről. Az Ubuntut futtató okostelefonokra még várnunk kell egy kicsit: a fejesztők Precise Pangolin kiadási ciklusában arra fognak összpontosítani, hogy a rendszer a lehető legstabilabb legyen, és a Unity felületet tovább finomítsák, hogy egyaránt megfeleljen az otthoni felhasználók és a vállalati szféra igényeinek. Ezt követően helyeződik át a fókusz az újabb eszközök támogatására.

Mark Shuttleworth az UDS nyitóelőadásában kiemelte, hogy a világ átalakulóban van: egyre több intelligens eszköz jelenik meg, amelyek alkalmasak egy komoly, teljes értékű operációs rendszer futtatására, és képesek egymással és a clouddal kommunikálni. Az Ubuntu egyik célja a Unity felület kifejlesztésével az volt, hogy a felhasználók számára egységes élményt nyújthasson a legkülönbözőbb eszközökön. A tervek szerint a Unity lehetővé teszi majd, hogy ugyanazt a felületet használjuk a telefonunkon, a táblagépünkön, az autónkban, a tévénken és persze a számítógépünkön. A tervek szerint a Unity rugalmasan alkalmazkodni fog az egyes eszközök adottságaihoz, és bárhol megállja majd a helyét. Ennek gyakorlati megvalósítása komoly feladatot jelent, hiszen nyilvánvalóan teljesen másképp használunk egy asztali számítógépet, mint egy, a zsebünkben is kényelmesen elférő okostelefont, vagy egy nagyképernyős televíziót.

A Canonical a cél megvalósítása érdekében nagy hangsúlyt fektet az ARM architektúra támogatására. A munkában fontos szerepe van a Linaro projektnek is, melynek célja, hogy a nyílt forrású ARM fejlesztések számára hátteret és eszközöket biztosítsanak. A Linaro fejesztők szorosan együttműködnek az Ubuntu fejlesztőkkel. Ezt jelzi az is, hogy a Linaro fejlesztők találkozója, a Linaro Connect egy időben és egy helyszínen van az Ubuntu fejlesztők találkozójával, így az érdeklődők részt vehetnek egymás megbeszélésein, ezzel is segítve a két fél együttműködését.

A Canonical a Linaro mellett hardvergyártókkal is együttműködik, hogy az Ubuntu megjelenhessen a különböző mobil eszközökön. Mark Shuttleworth azt ígérte a ZDNet által készített interjúban, hogy a fejlesztések eredményeit nyílttá teszik és folyamatosan bekerülnek a standard Ubuntuba. A tervek szerint az Ubuntu 2014-ben megjelenő LTS kiadása már eszközök széles skáláját fogja támogatni. Ezt követően várható a különböző Ubuntus mobil készülékek széles körű megjelenése is.

Címkék: , , , , , ,

A cikkhez nem lehet hozzászólni.